DSpace User Registration
 

Institutional Repository of Polissia National University >
Інститути, факультети та підрозділи університету >
Факультети >
Економіки та менеджменту >
Кафедра туризму >
Статті >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/11009

Название: Гастрономічний образ території Правобережного Полісся в туристичному проектуванні
Другие названия: Гастрономический образ территории Правобережного Полесья в туристическом проектировании
Gastronomic image of the Right-bank Polissya territory in the tourist projection
Авторы: Нестерчук, І. К.
Нестерчук, И. К.
Nesterchuk, I.
Ключевые слова: ландшафт
landscape
гастрономічний туризм
гастрономический туризм
gastronomic tourism
гастрономія регіону
гастрономия региона
gastronomy of the region
гастрономічний образ
гастрономический образ
gastronomic image
туристичне проектування
туристическое проектирование
tourist projection
Issue Date: 2018
Издатель: Херсонський державний університет
Библиографическое описание: Нестерчук І. К. Гастрономічний образ території Правобережного Полісся в туристичному проектуванні / І. К. Нестерчук // Наук. вісн. Херсонського держ. ун-ту. Сер. Геогр. науки. – 2018. – Вип. 9. – С. 245–250.
Аннотация: У статті є намагання охарактеризувати географічну реальність, представлену двома сутностями – ландшафтом та гастрономією регіону. Ландшафт є підставою для виникнення, розвитку та функціонування етносу, його культури, гастрономії, які є потужним фактором створення та трансформації ландшафтів. Ландшафти в значній мірі зумовлюють або коректують особливості та динаміку життя, екологічну, економічну та духовну культури, уявлення про час і простір, життя і смерть. Ландшафти конструюють гастрономічний образ регіону – Правобережного Полісся – в площині туристичного проектування.
В статье характеризуется географическая реальность, представленная ландшафтом и гастрономией региона. Ландшафт является основанием для возникновения, развития и функционирования этноса, его культуры, гастрономии, которые, в свою очередь, являются мощным фактором создания и трансформации ландшафтов. Ландшафты в значительной степени обусловливают или корректируют особенности и динамику жизни, экологическую, экономическую и духовную культуры, представления о времени и пространстве, жизни и смерти. Ландшафты конструируют гастрономический образ региона – Правобережного Полесья – в плоскости туристического проектирования.
The article analyzes the preconditions for the development of gastronomic tourism in the territories of the Right-bank Polissya and analyzes the landscape, which is the main designer of the territory and resources that enhance and limit the development of gastronomic tourism in the region. The aim. Theoretical substantiation of the preconditions for the development of gastronomic tourism in the region, taking into account the landscapes and gastronomic characteristics of the ethnos, their gastronomic culture. The rapid ethnic-cultural revival, which is accompanied by the widespread growth of human curiosity towards its own national identity, has become one of the strongest responses to the challenges of globalization. Method. Retrospective analysis of natural-recreational and ethno-cultural potential in the framework of gastronomic tours. As part of the study, we tried to evaluate regional ethno-cultural gastronomic tourism resources based on physical and geographical zoning, contemplating people in the landscape. Results. According to the results of the conducted research the local potential is analyzed and new directions of development of gastronomic tourism are outlined. Within the framework of the research, the evaluation of regional ethno-cultural gastronomic tourism resources is presented, and also new trends in the using of the richest historical and cultural heritage of the Right-bank Polissya are outlined. Scientific novelty. Based on physical and geographical zoning, a new concept of gastronomic tourism at the local level is proposed and grounded. Practical significance. The obtained results can be used in marketing researches of the market of tourist services and recreational needs of tourists. Reorienting of tourism to the domestic market, will create the need to develop new types of tourist products.
URI: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/11009
ISSN: 2413-7391
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:

File Description SizeFormat
NVKhDU_2018_9_245-250.pdf323,97 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

ISSN 2414-519X © 2014-2021 Polissia University