DSpace User Registration
 

Institutional Repository of Polissia National University >
Інститути, факультети та підрозділи університету >
Факультети >
Економіки та менеджменту >
Кафедра туризму >
Статті >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/11042

Название: Гастрономічні події як драйвер розвитку малих міст
Другие названия: Гастрономические события как драйвер развития малых городов
Gastronomic events as a driver to develop small cities
Авторы: Нестерчук, І. К.
Нестерчук, И. К.
Nesterchuk, I.
Ключевые слова: гастрономічні події Правобережного Полісся
гастрономические события Правобережного Полесья
gastronomic events of the Right-bank Polissya
гастрономічний туризм
гастрономический туризм
gastronomic tourism
гастрономічні фестивалі малих населених пунктів
гастрономические фестивали малых населенных пунктов
gastronomic festivals of small settlements
територіальний брендинг
территориальный брендинг
territorial branding
Issue Date: 2019
Издатель: Тернопільський нацональний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Библиографическое описание: Нестерчук І. Гастрономічні події як драйвер розвитку малих міст / І. Нестерчук // Наук. записки Тернопільського нац. пед. у-ту ім. Володимира Гнатюка. Сер. Географія. – 2019. – № 2. – С. 90–98.
Аннотация: В даному дослідженні йдеться про гастрономічні події, що мають значення для території Правобережного Полісся та впливають не тільки на відвідувачів і організаторів, а й інших стейкхолдерів, в числі яких місцева влада, бізнесспівтовариство, місцеві жителі. Чимало гастрономічних подій покликані просувати продукцію своїх регіонів серед мешканців даної місцевості, створюючи стійкий інтерес до певної кухні саме у місцевих жителів. Однією з найбільш популярних форм гастрономічних подій є гастрономічні фестивалі, які є специфічним інструментом для залучення і розважання туристів, особливо в сільську місцевість і невеликі міста, де гастрономія може бути єдиним джерелом туризму і служити сильним мотивом для їх відвідування туристами. Запропоновано авторське визначення понять «гастрономічна подія», «гастрономічний фестиваль». Укладено картосхему за одиницями (районами) фізико-географічного районування брендових страв Правобережного Полісся. Проведено аналіз гастрономічних фестивалів Правобережного Полісся. Виділено за гастрономічними вподобаннями типи гастрономічних туристів.
В данном исследовании речь идет о гастрономических событиях, имеющих значение для территории Правобережного Полесья, которые влияют не только на посетителей и организаторов, но и на других стейкхолдеров, в числе которых местные власти, бизнес-сообщество, местные жители. Многие гастрономические события призваны продвигать продукцию своих регионов среди жителей данной местности, создавая устойчивый интерес к определенной кухне именно у местных жителей. Одной из наиболее популярных форм гастрономических событий являются гастрономические фестивали, которые есть специфическим инструментом для привлечения и развлечения туристов, особенно в сельской местности и небольших городах, где гастрономия может быть единственным источником туризма и служить сильным мотивом для их посещения туристами. Предложенно авторское определение понятий «гастрономическое событие», «гастрономический фестиваль». Новизна исследования заключается в комплексном анализе ряда источников информации – от этнографических работ и поваренных книг, интернет-страниц гастрономических фестивалей и ярмарок – и дальнейшее обобщение информации для детального анализа основ формирования гастрономических туристских брендов региона. Создано картосхему по единицам (районам) физикогеографического районирования брендовых блюд Правобережного Полесья. Проведен анализ гастрономических фестивалей Правобережного Полесья и выделены за гастрономическими предпочтениями типы гастрономических туристов. Гастрономический бренд предполагает продвижение территории как экспортера уникальной высококачественной пищевой продукции. Главная его задача – экспортировать гастрономические достижения регионов Украины, создав лидирующие позиции на международном уровне в сфере гастрономического туризма. Питание в туризме является важнейшей отраслью, которая оказывает существенное влияние на социальное и экономическое развитие страны. Однозначно нужна поддержка и продвижение национальных вариантов питания, что позволяет сохранить региональную идентичность территории и повысить ее туристическую привлекательность. Территориальный брендинг на сегодняшний день является ведущим направлением в продвижении регионов страны, в частности Правобережного Полесья на туристическом рынке.
This study deals with gastronomic events of importance for the territory of the Right-bank Polissya and affect not only visitors and organizers but also other stakeholders, including local authorities, business community, local people. Many gastronomic events are designed to promote the products of own regions among the inhabitants of the area, creating a steady interest in a particular cuisine from local residents. One of the most popular forms of gastronomic events are gastronomic festivals, which are a specific tool for attracting and entertaining tourists, especially in rural areas and small cities, where gastronomy can be the only source of tourism and serve as a strong motive for tourists to visit it. Proposed the author definition of concepts «gastronomic event», «gastronomic festival». An example of the Derun gastronomic festival in Korosten of Zhytomyr region is presented. It is made the monitoring of the programs of the Derun gastronomic festival on the years and events that take place every year, a section of the tourists visit to the gastronomic event is shown. The social significance of this festival is to form the region's gastronomic brand, to satisfy the socio-cultural needs of the population, as well as of tourists, who visit it, to promote the development of gastronomic tourism in small cities, to expand offers of gastronomic tourism, to advertise regional catering enterprises, to popularize the traditional cuisine of polishchuky. The preferences of tourists about the consumption of food during the journey were promoted, which allowed to distinguish the following types: existential gastronomic tourist, experimenting gastronomic tourist, resting gastronomic tourist, gastronomic tourists, who escape from the routine. The Right-bank Polissya has enough potential for the development of gastronomic tourism. A map was drawn up by units (regions) of physical and geographical zoning of branded dishes of Right-bank Polissy. The analysis of gastronomic festivals of the Right-bank Polissya and the types of gastronomic tourists are distinguished according to gastronomic preferences. The novelty of the study is a comprehensive analysis of a number of sources of information – from ethnographic works and cookbooks to websites of gastronomic festivals and fairs – and further generalization of information for a detailed analysis of the basics of forming gastronomic tourism brands in the region. The gastronomic brand envisages the promotion of the territory as an exporter of unique high quality food products. Its main task is to export gastronomic achievements of the regions of Ukraine, creating leading positions at the international level in the field of gastronomic tourism. Food in tourism is a major sector that has a significant impact on the social and economic development of the country. The support and promotion of national food options is clearly needed to preserve the area's regional identity and enhance its tourist attractiveness. Territorial branding is by far the leading trend in promoting the regions of the country, in particular, the Rightbank Polesie in the tourist market.
URI: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/11042
ISSN: 2311-3383
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:

File Description SizeFormat
NZTNPU_2019_47_90-98.pdf616,79 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

ISSN 2414-519X © 2014-2022 Polissia University