DSpace User Registration
 

Institutional Repository of Polissia National University >
Періодичні видання >
Наукові горизонти >
2020, № 04 (89) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/11221

Название: Глобальна пандемія: модифікація пріоритетів споживачів та електронної комерції у форс-мажорних обставинах
Другие названия: Global pandemic: modification of consumer and e-commerce priorities under the conditions of force major
Глобальная пандемия: модификация приоритетов потребителей и электронной коммерции в форс-мажорных обстоятельствах
Авторы: Гаврилюк, О. В.
Gavryliuk, O.
Божидарнік, Т. В.
Bozhydarnik, T.
Ключевые слова: криза
crisis
кризис
пандемія
pandemic
пандемия
діджиталізація
digitalization
диджитализация
стратегії бізнесу
business strategies
стратегии бизнеса
онлайн- та офлайн комерція
online and offline commerce
онлайн и офлайн коммерция
коронавірус
coronavirus
коронавирус
Issue Date: 2020
Издатель: Житомирський національний агроекологічний університет
Библиографическое описание: Гаврилюк О. В. Глобальна пандемія: модифікація пріоритетів споживачів та електронної комерції у форс-мажорних обставинах / О. В. Гаврилюк, Т. В. Божидарнік // Наукові горизонти. – 2020. – № 4 (89). – С. 7–14.
Аннотация: Світова пандемія генерувала нові проблеми та завдання, що стосуються подальшого глобального та національного соціально-економічного розвитку, вдосконалення методів та інструментів принципово якісного функціонування бізнесу, взаємодії з клієнтами в усіх сферах виробництва. Метою статті є теоретико-методологічне обґрунтування тенденцій і векторів глобальної економіки та діджиталізації бізнесу внаслідок пандемії. У процесі дослідження використано такі методи дослідження: абстактно-логічний, синтезу, аналогії, порівняння тощо. Обґрунтовано, що досвід минулих епідемій дає певну інформацію про різні канали, через які можуть виникнути економічні витрати в короткостроковій і довгостроковій перспективі. Встановлено, що до глобальних трендів сьогодення належить спрямування зусиль на подолання її наслідків, а також усвідомлення нової парадигми ментальності споживачів. Досліджено новітні тенденції та наслідки глобальної епідемії (галузеві деформації, втрата робочих місць, слабкість системи охорони здоров’я, неготовність системи освіти до карантину, зовнішня заборгованість тощо) у контексті феномену нових можливостей забезпечення ефективних взаємин зі споживачами та налагодження нової моделі логістики. Висвітлено основні елементи стратегій на рівні фірм, а також сформульовано пропозиції щодо їх оптимізації. Проаналізовано новітні напрями функціонування електронної комерції: симбіоз онлайн- та офлайн-продажів, досліджено модифікацію стратегій та їх перспектив у залежності від соціально-економічної стабільності та настроїв споживачів. Показано, що погіршення ситуації і непевність подальшого перебігу подій закономірно викликає трансформацію/співвідношення стратегій у бік онлайну.
The Covid-19 pandemic is not only the most serious global health crisis since the 1918 Great Influenza (Spanish flu), but is set to become one of the most economically costly pandemics in recent history. Experience with past epidemics provides some insights in to the various channels through which economic costs could arise, in the short as well as longer term. At the same time, Covid-19 differs from previous episodes in several important ways. Notably, the globally synchronized lock downs and trauma of financial markets reinforce one another into an unprecedented economic sudden stop. For these reasons, the Covid-19 global recession is unique. However, past epidemics can shed light on transmission channels to the economy, especially when stringent containment policies are not in place. The global pandemic has generated new problems and challenges related to further global and national socio-economic development, improvement of method sand tools of fundamentally high-quality business operation, interaction with customers in all areas of production and service. Modern global trends include efforts to overcome its consequences, as well as awareness of the new paradigm of consumer mentality. The article reveals the latest trends and consequences of the global epidemic (sectoral distortions, job losses, weakness of the healthcare system, un preparedness of the education system for quarantine, external debt, etc.) in the context of the phenomenon of new opportunities to ensure effective customer relations and establishment new model of logistics. Elements of strategies at the level of firms are highlighted and proposals for their optimization are also formulated. The newest directions of e-commerce function inga reanalyzed: symbiosis of online and offline sales, modification of strategies and their prospects depending on social and economic stability and consumer moods is investigated. It is shown that the deterioration of the situation and the uncertainty of the further course of events naturally leads to the trans formation / ratio of strategies towards online.
Мировая пандемия генерировала новые проблемы и задачи, касающиеся дальнейшего глобального и национального социально-экономического развития, совершенствования методов и инструментов принципиально качественного функционирования бизнеса, взаимодействия с клиентами во всех сферах производства. Целью статьи является теоретико-методологическое обоснование тенденций и векторов глобальной экономики и диджитализации бизнеса вследствии пандемии. В процессе исследования использованы следующие методы исследования: абстактно-логический, синтеза, аналогии, сравнения и т. д. Обосновано, что опыт прошлых эпидемий дает определенную информацию о различных каналах, через которые могут возникнуть экономические затраты в краткосрочной и долгосрочной перспективе. Установлено, что к глобальным трендам настоящего принадлежит направление усилий на преодоление ее последствий, а также осознание новой парадигмы ментальности потребителей. Исследованы новейшие тенденции и последствия глобальной эпидемии (отраслевые деформации, потеря рабочих мест, слабость системы здравоохранения, неготовность системы образования в карантин, внешняя задолженность и т.п.) в контексте феномена новых возможностей обеспечения эффективных взаимоотношений с потребителями и налаживания новой модели логистики. Освещены основные элементы стратегии на уровне фирм, а также сформулированы предложения по их оптимизации. Проанализированы новейшие направления функционирования электронной коммерции: симбиоз онлайн- и офлайн-продаж, исследованы модификации стратегий и их перспектив в зависимости от социально-экономической стабильности и настроений потребителей. Показано, что ухудшение ситуации и неуверенность дальнейшего хода событий закономерно вызывает трансформацию / соотношение стратегий в сторону онлайна.
URI: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/11221
ISSN: 2663-2144
Appears in Collections:2020, № 04 (89)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
SH_2020_4_7-14.pdf438,48 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

ISSN 2414-519X © 2014-2021 Polissia University