DSpace User Registration
 

Institutional Repository of Zhytomyr National Agroecological University >
Інститути, факультети та підрозділи університету >
Факультети >
Агрономічний >
Кафедра ґрунтознавства і землеробства >
Статті >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/5806

Название: Компетентнісне вивчення майбутніми агрономами мікроелементів та їх впливу на рослини
Другие названия: The competence approach application in teaching would-be agronomists microelements and their influence on plants
Компетентностное изучение будущими агрономами микроэлементов и их влияния на растения
Авторы: Заблоцька, О. С.
Zablotska, O.
Заблоцкая, О. С.
Ключевые слова: майбутні агрономи
would-be agronomists
будущие агрономы
мікроелементи
microelements
микроэлементы
вплив на рослини
influence on plants
влияние на растения
методика формування хімічної складової професійної компетенції
methodology of forming the chemical constituent of the professional competence
методика формирования химической составляющей профессиональной компетенции
Issue Date: 2014
Издатель: Житомирський державний університет імені Івана Франка
Библиографическое описание: Заблоцька О. С. Компетентнісне вивчення майбутніми агрономами мікроелементів та їх впливу на рослини / О. С. Заблоцька // Вісн. Житомирського держ. ун-ту ім. І. Франка. – 2014. – Вип. 3 (75). – С. 44–48.
Аннотация: У статті викладено методику формування хімічної складової професійної компетенції «планування використання неорганічних сполук біогенних елементів у якості добрив та кормових добавок» у студентів напряму підготовки «Агрономія» при вивченні теми «Біогенні елементи». Визначено узагальнений зміст цієї складової (початковий предметний досвід, ціннісні орієнтації, знання, уміння та особистісні якості майбутніх агрономів). Розроблено компетентнісний зміст лекції, самостійної роботи студентів і лабораторного заняття.
In the article the author suggests methods of developing the chemical component of students' professional competence called «planning of non-organic substances of biogenic elements as nutrients and forage additives» at «Agronomy» faculty while learning the topic «The Biogenic Elements». The generalized content of this component is defined (the primary subject experience, values, knowledge, skills and personal features of would-be agronomists). The competence content of a lecture, independent work and a laboratory lesson are elaborated. The questions to be discussed at the lecture are: microelements, their classification (according to their position in the periodical system, qualities, the index of the biological absorption and the biological significance) and the ways of their introduction into the biosphere; heavy metals and their effect on the environment (the desirable and undesirable ecological influence). The significance of microelements for physiological processes in plants, their use in the agricultural practice, namely of mangan (the participation in the processes of photosynthesis, nitrogen and nucleinic exchanges; regulation of the quantity of the ferum absorption from the soil etc.), boron (the participation in carbohydrate, nucleinic exchanges, photosynthesis, respiration of plants; the effect on the nitrogen and potassium absorption from the soil), cuprum (as one of 19 enzymes it takes part in the plants respiration, fixation of nitrogen, Fe, Са and Р assimilation), zinc (39 enzymes created by zinc are responsible for different biochemical processes; wild plants contain more of it than the cultivated ones), molybdenum (it is responsible for the fixation of nitrogen; it is an antagonist to aluminum; it is mostly used by leguminous plants), cobalt (it is necessary for the living of nitrogen-fixing bacteria; it is comprised into В12 vitamin content) etc are studied. In the process of the laboratory lesson named «The Comparison of Roles Some Microelements Play in the Germination of Corn» students experimentally check the validity of their theoretical knowledge of the physiological significance of microelements for plants (namely of heavy metals).
В статье изложена методика формирования химической составляющей профессиональной компетенции «планирование использования неорганических соединений биогенных элементов в качестве удобрений и кормовых добавок» у студентов направления подготовки «Агрономия» при изучении темы «Биогенные элементы». Определено обобщенное содержание этих составляющих (начального предметного опыта, ценностных ориентаций, знаний, умений и личностных качеств будущих агрономов). Разработано компетентностное содержание лекции, самостоятельной работы и лабораторного занятия.
URI: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/5806
ISSN: 2076-6173
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:

File Description SizeFormat
VZhDU_2014_3_44-48.pdf185,99 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

ISSN 2414-519X © 2014-2017 ZNAEU