DSpace User Registration
 

Institutional Repository of Zhytomyr National Agroecological University >
Інститути, факультети та підрозділи університету >
Факультети >
Технологічний >
Кафедра фізичного виховання >
Статті >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/8609

Название: Особливості формування мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до занять із гирями під час навчально-виховного процесу з фізичного виховання
Другие названия: Особенности формирования мотивационно-ценностного отношения студентов к занятиям с гирями во время учебно-воспитательного процесса по физическому воспитанию
Features of formation of students’ motivational and value attitudes to kettle-bell lifting during teaching and educational process in the lessons of physical education
Авторы: Грибан, Г. П.
Gryban, G.
Ткаченко, П. П.
Tkachenko, P.
Краснов, В. П.
Krasnov, V.
Ключевые слова: фізичне виховання
физическое воспитание
physical education
вправи з гирями
упражнения с гирями
exercises with kettlebells
гирьовий спорт
гиревой спорт
kettlebell lifting
навчально-виховний процес
учебно-воспитательный процесс
teaching and educational process
студент
student
вищі навчальні заклади
высшие учебные заведения
higher educational institutions
Issue Date: 2017
Издатель: Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка
Библиографическое описание: Грибан Г. П. Особливості формування мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до занять із гирями під час навчально-виховного процесу з фізичного виховання / Г. П. Грибан, П. П. Ткаченко, В. П. Краснов // Вісн. Чернігів. нац. пед. ун-ту. Сер. Пед. науки. Фізичне виховання та спорт. – 2017. – Вип. 147, т. 1. – С. 86–89.
Аннотация: В статті розкрито, що домінуючими мотивами у студентів до вибору гирьового спорту як основного виду рухової активності є: одержання задоволення від занять вправами з гирями, покращання стану здоров'я, сучасно обладнана спортивна база, можливість вибору виду спорту за власним бажанням, оздоровча спрямованість занять. Виявлено, що існує різниця між значущістю мотивів у студентів І і II курсів, яка може суттєво змінюватися протягом навчання у вищому навчальному закладі. Формування мотиваційно-ціннісного ставлення до засобів гирьового спорту відбувається лише в разі спрямування студента на можливість реалізації своїх визначених, найбільш значущих потреб у цьому виді діяльності.
В статье раскрыто, что доминирующими мотивами у студентов к выбору гиревого спорта как основного вида двигательной активности есть: получение удовлетворения от занятий упражнениями с гирями, улучшения состояния здоровъъя, современно оборудована спортивная база, возможность выбора вида спорта по собственному желанию, оздоровительная направленность занятий. Обнаружено, что существует разница между значимостью мотивов у студентов І и II курсов, которая может существенно изменяться в течение учебы в высшем учебном заведении. Формирование мотивационно-ценностного отношения к средствам гиревого спорта происходит лишь в случае направления студента на возможность реализации своих определенных, наиболее значимых потребностей, в этом виде деятельности.
It is found in the paper that the effectiveness of the teaching and educational process of students in the lessons of physical education at higher educational institutions is determined by an adequate choice of goals and tasks, organizational forms, methods and means of training, health improvement and education in their rational combination. The purpose of the work is to reveal the features of the formation of students’ motivational and value attitudes toward classes in kettlebell lifting during the teaching and educational process. The dominant motives of students for kettlebell lifting as the main type of motor activity are: pleasure from exercises with kettlebells, improvement of state of health, a modern equipped sports facilities, possibility of choosing a kind of sport on their own, health orientation of classes. It is found that there is a difference between the importance of motives in the students of the 1st and 2nd years which can significantly change during the studies at the higher educational institution. Formation of a motivational and value attitude to means of kettlebell lifting takes place only in the case of directing the student to the possibility of realizing their identified, most significant needs in this type of activity. The development of the student’s motivational and value attitude to physical education is significantly influenced by the physical and sport orientation of the teaching and educational process which is a system of organically interconnected needs, interests, values that are inherent in personality that determine the main directions, motives of behavior and activity. Formation of motivational and value attitude to physical education requires qualitative changes in the system of value orientation of the student’s personality, awareness and acceptance by the student of the phenomenon of a healthy lifestyle as a necessary condition of life.
URI: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/8609
ISSN: 2518-7465
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vchnpu_2017_147_1_86-89..pdf507,23 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

ISSN 2414-519X © 2014-2017 ZNAEU